12e BASTA-tafel staat in Oost: veel nood, maar ook veel hulp

Datum:
12e BASTA-tafel staat in Oost: veel nood, maar ook veel hulp


Woensdag 20 juni stond de BASTA-tafel voor de tweede keer in Amsterdam Oost, waar de verschillen tussen arm en rijk
groot zijn. Oost is steeds meer in trek bij jonge tweeverdieners, terwijl nog steeds veel bewoners nauwelijks kunnen rondkomen. Gelukkig staan veel buurtgenoten klaar om hun minder bedeelde buren te helpen, op allerlei manieren. Een verslag van een optimistisch stemmende middag.

Veel buurtinitiatieven
Deze BASTA-tafel staat in Buurtcentrum Oosterpark, in de 3e Oosterparkstraat. Twee straten verderop, aan het Oosterpark, veranderen koophuizen voor gigantische bedragen van eigenaar. De mensen in ‘Oud Oost’ hebben het doorgaans minder breed. Sommigen van hen hebben hard hulp nodig. Van de vele initiatieven om armoede in de wijk te verlichten, komen er vandaag zes hun hulpvraag pitchen aan de directeuren aan de BASTA-tafel.

Bedrijfsleven helpt lokale organisaties
De tafelgasten komen ook dit keer weer van uiteenlopende bedrijven: van een grote verzekeraar tot een dakdekkersbedrijf. Verder is er een installatiebedrijf, een woningcorporatie en een softwarebedrijf vertegenwoordigd. Aan tafel nemen plaats: Linda Sas (Woningcorporatie Ymere), Nikki Douglas (Atlassian), Peter Bouwes (Klomp Dakdekkers) en Fleur Hudig (NN Group). De doeners aan tafel – de mensen die zorgen dat de gedane toezeggingen ook echt worden gerealiseerd – zijn: Nienke van Dijk (NN), Jan Voskamp (Ymere), Vincent Stuip (Feenstra) en Jan Kaan (Atlassian).

Verschillende soorten hulpvragen
Vooraf hebben de organisatoren samen met de Vrijwilligers Centrale Amsterdam (VCA) een mooi uitgebalanceerde selectie gemaakt van diverse projecten, met uiteenlopende hulpvragen. Die vragen variëren van kantoormeubilair tot een training telefoonvaardigheden. Een project vraagt ruimte om gezinnen in nood op te vangen, de ander ingrediënten voor gratis maaltijden. De tafelgasten kunnen de meeste hulpvragen positief beantwoorden. Alle projecten gaan in ieder geval weer naar huis met nuttige contacten uit het netwerk van de tafelgasten.

NN draagt organisatiestokje over
Als alle vragen zijn afgehandeld, draagt Nienke van Dijk, doener van NN Group (voorheen Delta Lloyd Foundation) officieel het organisatiestokje over aan Ymere en Atlassian. Nienke: ‘Delta Lloyd Foundation stond aan de wieg van BASTA; nu is het tijd dat een ander het overneemt. We zijn heel blij met het frisse enthousiasme waarmee Ymere en Atlassian de BASTA-tafel voortzetten. Natuurlijk schuiven we graag nog een keer aan.’

Voortzetten mooi initiatief
Linda Sas, directeur Concernzaken: ‘Wij voelen de verantwoordelijk voor het voortbestaan van een heel mooi en goed initiatief.’ Ze geeft daarbij aan dat ze het jammer vindt dat sommige bedrijven niet langer meedoen. ‘Gelukkig staan veel andere bedrijven te popelen om hun mvo-beleid vorm te geven aan de BASTA-tafel. Want hoewel de economie aantrekt, is hulp vanuit het bedrijfsleven nog steeds hard nodig: een groot aantal Amsterdammers leeft nog steeds onder de armoedegrens.’

Teruggeven aan maatschappij
Nikki Douglas is HR-directeur van Atlassian: een in het centrum gevestigd bedrijf dat softwareontwikkelings- en samenwerkingstools maakt. Zij vertelt dat teruggeven aan de maatschappij diep verankerd is in de bedrijfscultuur van Atlassian. ‘Eén procent van de werknemerstijd, één procent van de winst en één procent van onze aandelen gaan naar het goede doel. Bovendien hebben we mensen in dienst met 45 verschillende nationaliteiten; veel van hen zijn hier om economische redenen. Die kunnen zich goed voorstellen dat je een betere situatie wilt voor jezelf en je gezin. Ze zetten zich dan ook graag in als vrijwilliger voor de BASTA-projecten die dat proberen te bewerkstelligen.’

Over zes weken maken we op hier op de site bekend welke hulp tot dan toe concreet is geboden door de tafelgasten.