Voor 3e keer BASTA-tafel in Nieuw-West

Datum:
Voor 3e keer BASTA-tafel in Nieuw-West


Woensdag 20 september stond de BASTA-tafel voor de derde keer in Amsterdam Nieuw-West, een buurt waar
een groot deel van de gezinnen onder de armoedegrens leeft. Hier wonen veel ouderen en vluchtelingen met een status, die grote moeite hebben om rond te komen. Gelukkig zijn er in dit stadsdeel ook heel veel kleine organisaties die veel liefde, tijd en energie stoppen in de bestrijding van die armoede.

Deze BASTA-tafel stond in Theehuis de Akermolen. De twee eigenaressen runnen het samen met buurtbewoners met een beperking. Het theehuis staat aan de rand van Nieuw-West, dat samen met Noord en Zuidoost tot de armste wijken van de stad behoort.

Uiteenlopende hulpvragen
Vooraf had de Foundation samen met de Vrijwilligers Centrale Amsterdam een mooi uitgebalanceerde selectie gemaakt van diverse projecten, met uiteenlopende hulpvragen. Variërend van een nieuwe cv-ketel tot hulp bij het maken van een website.

Gevarieerd aanbod
Na afloop vertelde Fleur Hudig, Head of Corporate Citizenship bij NN, dat ze het een leuk en goed concept vindt. ‘Het was een mooi, gevarieerd aanbod van projecten. De meeste hulpvragen konden snel beantwoord worden. NN kon een bedrijfsbezoek voor leerlingen van het Calvijncollege aanbieden, omdat we dit al vaker in het kader van beroepsoriëntatie aanbieden. Ernie van Feenstra kon zo een cv-ketel toezeggen aan een organisatie voor ouderen, want dat is iets wat hij zo kan doen. Leuk dat er zo snel geschakeld wordt. Daarnaast is het mooi meegenomen dat de initiatiefnemers aan de BASTA-tafel ervaring opdoen met pitchen: dat is een vaardigheid die ze goed kunnen gebruiken.’

Concrete hulp
Andere directeuren aan tafel waren Linda Sas (Ymere), Henri Viswat (Tempo-Team), Nikki Douglas (Atlassian) en Steven Ivangh (Comfort Partners). De doeners aan tafel – de mensen die zorgen dat de gedane toezeggingen ook echt worden gerealiseerd – waren: Hester Apeldoorn (Delta Lloyd Foundation, Jan Voskamp (Ymere) en Jan Kaan (Atlassian). Samen konden de tafelgasten vrijwel alle hulpvragen beantwoorden.

Over vijf weken maken we op hier op de site bekend welke hulp tot dan toe concreet is geboden.